Välkomna att titta i min klotter- och bilderbok.
En slags fotoblogg, där bilderna lever sitt eget liv.
De blir till vad du som betraktare ser i dem,
därför är de ofta utan kommentarer.
Samtidigt är de ofrånkomligen en spegling både av mitt sätt att se på de motiv jag avbildar
och mitt eget sinnelag.
Ibland är de mest ett uttryck för det senare.
Ibland kommer jag, att delge er mina funderingar
och ibland kommer det att bli minnesanteckningar
om såväl mina misslyckanden som ev. framsteg i mitt fotograferande.



Klicka gärna på bilderna,
så öppnas de i ett större format i en lightbox.




Välkommen också,
att kika in på min nya fågelblogg,

Mina fågelfoton.

som jag nyss gett vingar.

Där ska jag samla ihop ett urval av mina fågelfoton
0ch presentera dem artvis i alfabetisk ordning.


torsdag 8 november 2012

Varför?

 
 
Fråga:
Varför envisas du med att ta suddiga och oskarpa bilder?
 
Svar:
 För att jag tycker, att det är roligt.
Roligt, eftersom jag kan leka kreativt med färg och form på ett sätt jag inte kan
om jag bara avbildar motivet rakt upp och ner.
 
För att jag kan försöka förstärka den känsla och upplevelse jag har av motivet.
 
För att jag tycker, att resultatet ( i bästa fall) blir fint.
Ofta vackrare än det traditionella fotot.
Mera spännande bilder än den dokumentära bilden.
 
För att jag, som betraktare, själv uppskattar och föredrar en  bild,
som inte avslöjar allt utan ger mig möjlighet,
att själv fylla i de detaljer, som försvinner i oskärpan.
Som ger mig utrymme att drömma och fantisera.
 
För att det är spännande, att se vilka effekter jag kan trolla fram.
 
För att det är en utmaning, att få till precis den oskärpa, som jag tänkt mig.
Eftersom jag tycker, att det är svårare att bli helt nöjd
och har mycket kvar att lära.
Och jag gillar utmaningar.
 
 
Nedan ett litet urval bilder från bäckravinen vid Borstbäcken, som jag visat bilder från i några av de senaste inläggen.
Nu med mer eller mindre oskärpa av olika slag.
 






 
 

2 kommentarer:

  1. Bra!! och att ta med oskärpa är vansinnigt svårt. Det ägnade jag två år på konsthögskolan till min fotolärares förtvivlan..Så "Keep on" det ger massor och intressant att jobba med. kram! Sophia

    SvaraRadera
  2. Tack snälla Sophia för din kommentar. Jag blir alltid glad när du tittar in och kommenterar och det gäller i särskilt hög grad den här gången. Jag tackar både för ditt stöd och din uppmuntran och inte minst för att du skriver, att det ÄR svårt att lyckas med oskarpa bilder. Jag har en känsla av att de flesta tycks tro, att de mest är ett resultat av och tecken på att man misslyckats ..... Jag har inte hållit på i två år men tycker definitivt, att det är svårt. Men ack så roligt och stimulerande. Och om du med Bra! menar, att resultatet är OK, så spricker jag av stolthet.
    Kramar Eva

    SvaraRadera