Välkomna att titta i min klotter- och bilderbok.
En slags fotoblogg, där bilderna lever sitt eget liv.
De blir till vad du som betraktare ser i dem,
därför är de ofta utan kommentarer.
Samtidigt är de ofrånkomligen en spegling både av mitt sätt att se på de motiv jag avbildar
och mitt eget sinnelag.
Ibland är de mest ett uttryck för det senare.
Ibland kommer jag, att delge er mina funderingar
och ibland kommer det att bli minnesanteckningar
om såväl mina misslyckanden som ev. framsteg i mitt fotograferande.



Klicka gärna på bilderna,
så öppnas de i ett större format i en lightbox.




Välkommen också,
att kika in på min nya fågelblogg,

Mina fågelfoton.

som jag nyss gett vingar.

Där ska jag samla ihop ett urval av mina fågelfoton
0ch presentera dem artvis i alfabetisk ordning.


söndag 12 januari 2014

Söndagspromenad






Vi mötte en flock med dovhjort under dagens promenad.
 


Fronttruppen stannade upp och poserade en stund i solljuset.
 

 
 Men jag tycker,
att bilderna av resten av klungan,
de som stod kvar inne i dunklet,
blev väl så spännande.
 



9 kommentarer:

  1. Mycket fina bilder! vilket ljus!!!!
    Mariana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Mariana! Ja, ljuset blev verkligen bra! Vädret i Skåne är inte det mest tilltalande för tillfället. Grått, disigt, duggregn. Och MÖRKT. Lägg till en bitande blåst men den syns ju inte på bild! Så var det när vi gav oss iväg idag. Under några korta ögonblick lyste solen till och det kändes som VÅR! Men så blev det mörkt igen. När vi först fick syn på hjortarna bröt solen igenom på nytt och dränkte dem i ett skarpt och fotomässigt omöjligt ljus med hopplösa kontraster. Jag hörde mig muttra tyst över solens närvaro...... Och skämdes. Det var ju faktiskt gudomligt skönt! Men så insåg jag, att jag nog skulle kunna smyga runt dungen, där hjortarna stod och på så sätt kom jag inte bara lite närmre utan fick ljuset på min sida.
      Roligt, att du uppskattade resultatet!
      Eva

      Radera
  2. Svar
    1. Åh, tackar! Om jag ska vara gnällig har jag lite svårt med uppladdningen av mina bilder på bloggen. Det gäller framför allt mina mörkare bilder, som genomgående blir mycket ljusare och kontrastfattigare än de är innan jag överför dem. Själv tycker jag, att de tappar den känsla jag ville förmedla. Har försökt mörka ner dem och öka kontrasten men lyckas bara delvis. I dagens inlägg är det de två sista bilderna, som inte alls morsvarar originalet. Trist! Men desto roligare, att ni gillar dem i alla fall! Tack!
      Eva
      Eva

      Radera
    2. Förstår att det är tråkigt när de inte motsvarar orginalet, men de blev riktigt fina här på bloggen tycker jag som inte sett jämförelsen. Får jag fråga om det är när du lägger upp dem här på bloggen som du får förändringar i bilderna? För isf har jag ett liknande problem. När jag laddar upp bilder på mina målningar med vit bakgrund blir de alldelles grådassiga, ibland blir det bättre av att jag försöker på nytt igen... men ibland funkar ingenting! Ett problem jag blir smått tokig på.

      Radera
    3. Ja, det är när jag för över bilderna till bloggen, som de ändrar karaktär. Inför publiceringen minskar jag ner bilderna och sparar dem i en egen mapp. Då ser de fortfarande bra ut. Men när jag fört över dem är de märkbart sämre. Sämre skärpa och kontrast. Allmänt lite tråkigare men inte värre än att jag kan acceptera det. Antar, att Blogger drar ner ytterligare i upplösning. Men det, som irriterar mig är, att bilderna tappar i styrka. Att mörka, stämningsfulla och lite dramatiska bilder blir ljusa och kontrastfattiga och därmed förlorar all stuns och stämning och bara blir grådaskiga och verkligen DASSIGA! Misstänker, att något i Blogger vid överföringen försöker göra bilderna lite 'bättre', genom någon sorts automatisk korrigering, som inte alls motsvarar mina önskemål. Jag har försökt att mörka ner och göra om överföringen men utan att uppnå någon förbättring. I sanning frustrerande.

      Radera
  3. Vi har också fått vår del av det gråa trista blåsiga vädret tills snön kom för ett par dar sedan och gjorde att det blev möjligt för kvällspromenader= hundrundan.

    SvaraRadera